Genom kamp för Jesus ska vi segra

”Om någon vill gå i mina spår måste han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall rädda det.” *
Idag läste jag detta när jag läste från bibelläsningsplanen från bibelskolan jag går. Det är hårda ord från Jesus. Sådana ord som inte pratas om så mycket, men det är Jesu egna ord. Att prata om de ställen i bibeln vi tycker är jobbiga är viktiga. Vi behöver förstå att det är allvar. Men det är bra att inte ta de på fel sätt, så att det blir ett ok. Vi har alla lätt att fastna i att bli bekväma. Det räcker inte att man är barndöpt, inte ens att bara döpa sig sig som vuxen och kallar oss kristna om vi inte omvänder oss varje dag och följer Jesus. Livet med Jesus är utmanande och spännande, jag vill inte gå tillbaka till mitt gamla liv för det kan inte kallas “liv”. Det Jesus har gett mig är helt fantastiskt, han har gett mig något att leva mig. Porten är trång och vägen är smal** som leder till himlen, men vi behöver inte gå ensamma. Även om vi vänder bort från ett liv i synd så betyder inte det att vi aldrig kan fela igen, när vi syndar och när vi faller är Jesus där och reser dig upp.

Ni vet ju att alla löparna i en tävling springer men att bara en får priset. Löp då för att vinna det. Var och en som tävlar måste försaka allt – löparen gör det för en krans som vissnar, vi för en som aldrig vissnar. Jag har målet i sikte när jag löper, och jag slår inte i luften när jag boxas. Jag går hårt åt min kropp och tvingar den till lydnad, för jag vill inte predika för andra och själv komma till korta. ***
För mig är en aktiv livsstil något som symboliskt får mig att förstå vad kampen för Jesus innebär. För den som inte tränar så kan det verka jobbigt och motigt. Men när jag sätter mig på cykeln och tränar så känner jag mig taggad och jag jag gläds när jag ser att jag utvecklas. Cyklar jag en tur till Falun t.ex. då pressar jag allt jag kan, jag ställer mig i backarna där jag utmanas hårt och trycker i. Det är en rolig utmaning och det är en underbar känsla när man kommer fram. Jag tror inte Gud har gett oss endorfin och dopamin (det är det som frigörs när vi aktiverar kroppen under längre tid och det ger oss ett härligt glädjerus) utan anledning. Att tävla är jätteroligt för man prövar sin styrka och när man har satsat allt så känner man sig så nöjd. Glöm inte att Jesus är vår (världens bästa) coach och i de stunderna du har det svårast och det verkligen gäller är Jesus där “Kom igen, du orkar! Jag har gett dig kraften! Bara lite till!”. Livet går ut på att kämpa den goda kampen och att utmanas!
#cyklamera

Du som tagit emot Jesus och har en vilja att följa hans vägar, tappa inte modet! Himmelriket tillhör dig om du bara håller ut i prövning och bevarar tron. Glöm inte att Gud vill ha dig med på resan ända fram till himlen och han gör allt för att du ska klara av din kamp. Våra dagar på jorden är inte många så du behöver inte kämpa länge även om det kan kännas så ibland.
“Sa­lig är den som håller ut då han prövas; när han har bestått pro­vet skall han få det evi­ga li­vets se­gerkrans, som Gud har lo­vat dem som äls­kar ho­nom.” ****

* Luk 9:23-24 (Bibel 2000) – http://www.bibeln.se/las/2k/luk#q=Luk+9%3A24-27

** Matt 7:13-14 (Bibel 2000) –http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+7%3A13-14: Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
*** Luk 9:24-27 (Bibel 2000) –http://www.bibeln.se/las/2k/luk#q=Luk+9%3A24-27

**** Jak 1:12 (Bibel 2000) – http://www.bibeln.se/las/2k/jak#q=Jak+1%3A12

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s