Brev till vänner: Balansen i sitt kristna liv – genom “andens lag”

Detta ämne kommer man in på i olika frågor. Men det är verkligen något vi ständigt behöver jobba med och vi blir inte klara. Hur kan vi var nådefulla och kärleksfulla samtidigt som vi inte förkasta något bud? Många gång upplever jag att det är lätt att vi hamna i det ena diket. Hur ska vi ta oss upp? Vad har vi för praktiker för att hålla oss på vägen? Läs och dela gärna egna erfarenheter.

Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.

Korset är självsyndets död. Så mycket som du älskar ditt kors, så mycket hatar du din synd. 

Inledning

compass-356769_960_720

Balansen i det sitt kristna liv handlar om om att borde ha ordning och frihet. Vi kan inte välja mellan att försöka leva efter lagen eller av nåd utan att handla efter Guds vilja1. När vi har Guds ande i och då handlar det om att följa “Andens lag”2, vi har fått ett samvete som kompass.3

Vi behöver lära känna Gud och förstå mer av att hans vilja. Då blir det kristna livet som en växt med djupt rotad, som också är stor, frisk, vacker och bär mycket frukt4. Vi börjar som barn och får växa upp men blir inte färdiga i detta liv, vi har alltid mer att lära. Att ta emot och sträva mot Jesu fullhet5.

  1. Se Jakobs brev 4:8
  2. Se Romarbrevet 8
  3. Se Jeremia 31:33
  4. Se Lukasevangeliet 6:43-45; 8:15, Johannesevangeliet 15:2;5-8, Kolosserbrevet 1:10
  5. Se Johannesevangeliet 1:16, Matteusevangeliet 3:15

 

Rubriker

  1. “Billig nåd”
  2. Lagiskhet
  3. Förhållningsätt till synden – andens lag
  4. Den smala vägen och trånga porten
  5. Diskussionsfrågor
  6. Nästa veckas inlägg

 

1. “Billig nåd”

Detta är det ena diket, som innebär bara för att vi är räddade av nåd så kan vi leva lite som vi vill. För att försvara denna teori så fokuserar man väldigt mycket på Guds stora kärlek och att vi inte skall döma. Vilken till viss del har en poäng, men liksom barn så behöver vi fostras in i ett rättfärdigt liv. Vad har Jesus att säga om detta:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket. 1

Lagen är inte upphävd, den kan vara svår att förstå sig på ibland. Men vi måste se bibeln som en helhet, allt är till nytta för undervisning och lär oss hur vi ska leva våra liv.Idag finns en del som kallar sig kristna och bortförklarar mycket av det som står i bibeln, t.ex. breven som “Paulus åsikter”. Det är på något ställe som han uttryckligen skriver att det är hans åsikt.

Idag har “billig nåd” spridit sig i kyrkor i vårt land! Detta är ett hot mot kristenheten som behöver tas på fullaste allvar. Ack! Du sovande flock, vakna upp! Herden är snart tillbaka. Vi får inte mattas i vår iver och längtan att följa Jesus. Detta citat har jag delat  tidigare men det passar så bra in till detta ämne:

Billig nåd är vår kyrkas dödsfiende. Idag gäller vår kamp den billiga nåden … Ett folk har blivit kristet, en nation har blivit luthersk, men på bekostnad av efterföljelsen, till ett alltför billigt pris … Idag betalar vi priset: de organiserade kyrkornas sammanbrott. 3

  1. Matteusevangeliet 5:17-20 (Folkbibeln 98)
  2. Se 2 Timotheosbrevet 3:16-17
  3. Ur Efterföljelse av Deitrich Bonhoeffer

 

2. Lagiskhet

law-1063249_960_720

Detta är det andra diket. Vilket innebär att vi får för oss att vi av lagen “uppnår frälsning”1. Detta synsätt leder lätt till att vi blir dömande och får svårt att älska människor. Det innebär att vi då lätt inte ser vår egen syn. Det finns också risk att vi blir vi fördömande mot oss själva. Fariséerna finns också idag i vårt samhälle. “Andlig överskattning är kristendomens farligaste fiende. Det var den, som korsfäste Herren.2

Jesus var hård mot fariséerna! Men mycket av det han säger kan kan tala till oss idag:

‘Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in.
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni far omkring över land och hav för att göra någon till en proselyt, och när han har blivit det, gör ni honom till ett Gehennas barn, dubbelt värre än ni själva.

Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra. Ni blinda ledare! Ni silar mygg och sväljer kameler. Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni rengör utsidan av bägaren och fatet, men inuti är de fulla av rofferi och omåttlighet. Du blinde farisé, gör först insidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren. Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni liknar vitkalkade gravar. Utanpå ser de vackra ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och allt slags orenhet. Så är det också med er. Utanpå ser ni ut att vara rättfärdiga, men inuti är ni fulla av hyckleri och ondska.

Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna? 3

Som i allt som står i bibeln behöver man förstå sammanhanget. Här så vänder han sig mot farisérena som trodde sig vara bättre än andra men förnekade sin egen synd. Så länge vi strävar efter att jobba mot vår egen synd gäller det inte oss. Men det säger oss hur viktigt det är att älska och vara ödmjuk. Det visar också på att vi alla är syndare och vi ska i första hand jobba med oss själva. Lagens syfte är att vi ska leva i kärlek: “…Därför är kärleken lagens uppfyllelse.4

    1. Se Romarbrevet 3:23 och 8:3
    2. Citat ur Uppsatser och tankar av N.P. Wetterlund
    3. Matteusevangeliet 23:13,15,23-28,33 (Folkbibeln 98)
    4. Romarbrevet 13:10 (Svenskbibeln)

 

 

3. Förhållningsätt till synden – andens lag

cross-2303388_960_720

Detta är så oerhört viktigt ämne som kan diskuteras länge. Det berör hur vi förhåller oss till hela bibeln och till relationen med Gud. Många religioner pratar om “synder”, men den kristna läran pratar om “synden“. Den brustna kontakten med Gud. Allt är syndiga människor1, därför kom Jesus ner och dog för att alla skulle få samma möjlighet. För den som lever med Jesus finns ingen fällande dom:

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens rättfärdiga krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. 2

Så vi vet alltså att det inte finns någon dom. GOTT! Vi kan aldrig prestera för att nå Guds kärlek som är en gåva3. Kan vi då leva som vi vill för vi är fria? Visst inte! Som det står i sista meningen så får vi lagen skriven i våra hjärtan4. Anden leder oss genom vårt samvete, eftersom “kärleken är alltså lagen i dess fullhet“. Då blir det inte en tjock lagbok att memorera, utan ju mer gott vi gör så förstår vi Guds vilja och vi får ett varmare hjärta. Det blir också mer känsligt så vi förstår när vi gör fel.

Paulus fortsätter:

För de som lever som den fallna naturen vill har dess sinnelag, men de som lever efter Anden har Andens sinnelag. Den fallna naturens sinnelag betyder död, men Andens sinnelag betyder liv och fred. Den fallna naturens sinnelag innebär fiendskap med Gud, för det underordnar sig inte Guds lag och förmår det inte heller. De som följer den fallna naturen kan inte behaga Gud. Men ni följer inte den fallna naturen utan Anden eftersom Guds Ande bor i er. Men den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Men om Kristus är i er, är visserligen kroppen död på grund av synden, men Anden är liv på grund av rättfärdigheten. Och om hans Ande som reste Jesus upp från de döda bor i er, då ska han som reste Kristus upp från de döda ge liv även till era dödliga kroppar genom sin Ande som bor i er. 5

Våran största kamp som kristna är “självsynden” (vår egen synd)! Det är genom den kampen vi kan växa i kärlek, ödmjukhet och det som hör till andes frukter6.

Korset är självsyndets död. Så mycket som du älskar ditt kors, så mycket hatar du din synd. 7

Den fallna naturens sinnelag innebär fiendskap med Gud” talar om den kamp som ständigt pågår i oss. Genom anden och bibelläsning får vi insikt om vår egen synd kan vi också vara med och fostra andra till ett rättfärdigt liv. För vi inser hur mycket vi har att jobba med själva. Vi lär oss också att älska människorna trots deras brister, att se in och hitta det som är gott i varje enskild person.

Så här skriver Wetterlund:

  1. Se Romarbrevet 3:23
  2. Romarbrevet 8:1-4 (Folkbibel 2015)
  3. Se Romarbrevet 6:23
  4. Se Jeremia 31:33, 36:27
  5. Romarbrevet 8:5-11 (Svenskbibeln, en bibelparafras)
  6. Se Galaterbrevet 5:22 (& Efesierbrevet 5:9-11)
  7. Citat ur Uppsatser och tankar av N.P. Wetterlund

 

4. Trons kamp – Den smala vägen och trånga porten

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men porten till livet är trång, och vägen dit är smal. Därför är det bara några få som finner den. Den som vill bli räddad måste gå in genom den trånga porten. Vägen till evigt straff är bred, och porten dit in är vid, och många är de som väljer den lättaste vägen1

Vad innebär nu detta? Att porten är trång innebär att det krävs mycket uppoffring för att erkänna son synd och lägga ner hela sigg liv för Jeses. Att vägen är smal innebär att falla i ett dike är lätt, men att gå mitt på vägen är svårt. Dessutom behöver vi i allt behålla vår kärlek till och nöd för människor samtidigt som vi söker Gud och strävar efter rättfärdighet. Exakt vad det innebär tror jag bara kan växa fram genom livserfarenhet. Men jag är övertygad om när vi söker Gud vilja och hans vishet så är vi på rätt rätt. “Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också.Som tur vad så behöver vi inte vandra vägen själv för vi får anden som styrker och leder oss!

I Jesu kärlek, utom dig själv och emot dig själv – där går vägen. 3

Vi skall gå kärlekens väg, i allt vi gör behöver kärleken råda. Det är något vi behöver träna på och öva oss i tro, tålamod och uthållighet, men det är också den enda rätta vägen. Att låta hjärtat mjukna.

Om jag har fått förmågan att tala andra språk, både människors och änglars, men inte visar kärlek, då liknar jag en gonggong eller en skrällande cymbal. Om jag har fått profetians gåva och känner till alla hemligheter och har all kunskap, och om jag har en tro som är så stark att jag kan flytta berg, men inte har kärlek, då är jag ingenting. Om jag ger allt jag äger till de fattiga, och låter mig brännas på bål, men inte har kärlek, då har jag ändå inte gjort något av värde. Kärleken är tålmodig och mild. Kärleken är inte avundsjuk, skrytsam eller högmodig. Den är inte oförskämd eller självisk. Den ilsknar inte till, och den är inte långsint. Den gläds inte över någon orätt utan finner sin glädje i sanningen. Den ger inte upp. Den tror allt, hoppas allt och uthärdar allt. 4

Utan att förkasta vår strävan efter rättfärdighet:

Men du, gudsman, håll dig borta från sådant och sök ivrigt efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet. Kämpa trons goda kamp, sök
att vinna det eviga livet, som du också har blivit kallad till och den goda bekännelsen har du bekänt inför många vittnen. Jag uppmanar dig inför Gud, som gör allting levande och inför Kristus Jesus, som inför Pontius Pilatus har vittnat med den goda bekännelsen, att du håller budet fläckfritt och klanderfritt fram till vår Herre Jesu Kristi uppenbarelse (Grek. epifáneia). Som han ska visa när hans tid är inne, han som är den salige och ende Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, 
5

Ledorden i livet är: Tro, kärlek och sanning!

  1. Matteus 7:13-14 (Nya Levande Bibeln, bibelparafras)
  2. Matteusevangeliet 6:33 (Folkbibeln 2015)
  3. Citat ur Uppsatser och tankar av N.P. Wetterlund
  4. 1 Korintierbrevet 13:1-7 (nuBibeln)
  5. Första Timotheosbrevet 6:11-14 (Reformationsbibeln)

 

5. Diskussionsfrågor

  • Finns det något som hjälper oss att vandra på vägen?
  • Vilka svårigheter möter du?
  • Hur gör vi för att ta oss ur om vi hamnar i ett dike?
  • Har du råd gällande att jobba mot självsyndandet?

Dela dina tankar i kommentarsfältet nedan.

 

6. Nästa veckas inlägg

Då är det julafton! Så det blir ett inlägg med det som tema. Om varför Jesus kom till oss, vad han hade för uppdrag. Det är härligt att få uttrycka evangeliet! jag kommer att försöka ta upp det ur mitt perspektiv.

One thought on “Brev till vänner: Balansen i sitt kristna liv – genom “andens lag”

  1. Pingback: Brev till syskon: Vi är kallade som Guds slavar | cykelevangelisten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s