Brev till syskon: Filipperbrevet kap 1

Detta kommer förhoppningsvis en spännande resa genom ett kort men innehållsrikt brev. Till hjälp har jag använt b.la. en bibelhandbok och biblehub. Hoppas ni finner det intressant och uppmuntrar till egna studier! Diskutera gärna utifrån frågorna i inlägget.

 

  1. Kort bakgrund
  2. Vers 1-2: Inledning
  3. Vers 3-11: Tacksägelser
  4. Vers 12-18: Fånge för Kristus skull
  5. Vers 18-26: Martyrdöd eller fortsatt verksamhet
  6. Vers 27-30: Trons kamp
  7. Nästa veckas inlägg

1. Kort bakgrund 1

Staden var en romersk koloni vid Norra Grekland. Kolonisera var stolta över sina speciella rättigheter och fullständigt lojala mot Rom. Kvinnorna hade en hög ställning. De tog aktiv del i det offentliga livet och affärslivet – en situation som återspeglades i församlingen.

Församlingen i Filippi grundades omkring 50 år under Paulus andra missionsresa 2. När Paulus, Silas och Timoteus reste stannade läkaren Lukas kvar. Filippi var ett medicinskt centrum och kan ha varit läkaren Lukas hemstad.

  1. Fakta från Illustrerad bibelhandbok av EFS Förlag
  2. Se Apostlagärningarna 16:12-40

 

2. Vers 1-2: Inledning

Något som är intressant är att han presenterar sig är att han presenterar sig som Jesu Kristi slav 1, vilken han också gör dem andra breven, Paulus identifierar sig helt med sitt “Kristus-jag”. Att inleda med en sån vers lär oss hur vi ska tänka om Jesus. Sen så fascineras jag ofta hur mycket kärlek Paulus uttrycker till församlingarna (inte bara i detta brev), trotts att han är så hård mot vissa saker 2.

Detta är skrivet till hela församlingen, men särskilt förhandlingsledare och diakoner 3. King James Version och Illustrerad Bibelhandbok översätter också ἐπισκόποις 4 (episkopois) med “biskopar”. Efter att ha grävt lite så min bedömning är att föreståndare och pastor (som är latin och betyder herde) och verkar vara den närmaste betydelsen. Biskop och präst/äldste (vilket kommer av samma ord) är begrepp som kan tolkas in i ordet. Ordet episkopoß (diakonois)syftar på “tjänare” eller “medarbetare”. I fornkyrkan var Petrus medhjälpare Stefanos. Den rollen innebar detta praktiska göromål, ekonomi och social verksamhet. Alltså innebär det en del administrativt arbete som avlastning för Paulus. Detta ord syftar på en tjänst i församlingen till skillnad får δοῦλος (doulos)som syftar på någon som tillhör någon annan, alltså en “slav”. Detta ord översätts som “tjänare” och blandas ihop med rollen “diakon”.

  1. Se vers 1, grundtextens ord är doulos, vilket oftast har betydelsen av “slav”. Se Bible Hub: Filipperbrevet 1:1 – tryck på ordet “servant”, under “study bible”.
  2. Se Vers 27f
  3. Översättningar som som står i Svenska Folkbibeln 98.
  4. Biblestudytools: ἐπισκόποις, Wikipedia: äldste, Wikipedia: Presbyter
  5. Bible Hub: διακόνοις, Wikipedia.org: Diakon

 

3. Vers 3-11: Tacksägelser

Han börjar också med att önska dem nåd och frid (vers 3-11). Det är också något som vi behöver ha med oss. Det är lätt att sucka över när andra göra tok, det gjorde nog Paulus med. Men han hoppades och önskade alla det bästa. Han glädjer sig åt att församlingen är så aktiv i evangelisationsarbetet. I vers 6 (Svenska Folkbibeln 2015) så står det ‘Och jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också ska fullborda det till Kristi Jesu dag.‘ Jag tycker det är värt att notera för den pekar på att allt arbete som efterföljare och församlingen gör Guds rike är helt och hållet Jesus/andens verk och inte genom vår egen kraft. I versen efter så menar han att det är så viktigt att han tänker så om alla i församlingen. När vi inser att allt vi gör är endast överlåtelsen till Jesus och helgelsen som för oss in i Kristus-jaget så kan vi ödmjuka och inse att vi inte presterar något genom oss själva. Vers 9-11 talar om vikten att väx i insikt och få ett gott omdöme så vi kan förstår vad som är väsentligt och så vi kan stå rena inför Kristus när han kommer tillbaka. Vi behöver också växa hela tiden så vi kan bära rikligt med frukt. Det handlar alltså i första hand om att helga sig själv så man sedan kan se klart.

 

4. Vers 12-18: Fånge för Kristus skull

I detta stycke så är det tydligt att Paulus glädjer sej åt fångenskap. Ännu ett tecken att han identifierar sig med Kristus-jaget. Han bryr sig inte något om han får lida så länge det är en framgång för evangeliet. Det har nu blivit klart för hela pretoriet1, och alla andra också, att det är för Kristi skull som jag sitter fången, 2. Idag finns det på sina håll en rädsla att stå upp för evangeliet och det som står i bibeln. Men som vi ser ska vi inte frukta att hämna i fängelse, när vi gör det gör det så är det en bekräftelse att det vi gör är rätt.

Vers 15-17 är intressanta. Vilka motiv har vi med att studera bibeln? Är det för att hävda vår egen rättfärdighet eller är det för att förstå mer av sanningen och bli mer rättfärdiga? Det är nog viktiga frågor att ställa oss själva. Men hans slutsats av resonemanget i vers 18 är också intressant. Att oavsett avsikterna så glädjas han åt att evangeliet predikas. Jag tänker att vi på något sätt ändå kan glädja oss för att evangeliet predikas och överlämna dömandet åt Gud.

 

  1. En kejserlig elitstyrka som Paulus vakt tillhörde, enligt Illustrerad bibelhandbok.
  2. Vers 13 (Bibel 2000)

 

5. Vers 18-26: Martyrdöd eller fortsatt verksamhet

Paulus är mycket självkritisk, det är mycket viktigt att notera och är något vi själva ska ge akt på. Han tar inte frälsningen för givet utan skriver själv att:

för jag vet att detta kommer att resultera i min räddning, tack vare era böner och hjälpen från Jesus Kristus Ande. Men jag förväntar mig och hoppas att jag aldrig ska behöva komma på skam, utan att jag frimodigt, nu som alltid, ska ära Kristus med min kropp, vare sig jag får leva eller måste dö.

Filipperbrevet 1:19-20 (NuBibeln)

Paulus ser Jesus som livet och hans dödsdag som en vinst. Han är fast besluten att jobba ivrigt för Kristus tills den dag han dör. Han glädja att få göra arbetet på jorden samtidigt som han längtar efter himlen. Det bör alltså vara en norm för hur det bör kännas när vi är på rätt väg. Han gör också klart att vi inte lever här för oss själva:

Jag pressas hårt från två håll. Jag längtar att få bryta upp och vara med Kristus, för det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag blir kvar i kroppen. Och övertygad om detta vet jag att jag blir kvar och förblir hos er alla till er framgång och glädje i tron.

Filipperbrevet 1:23-25 (SvenskBibeln)

 

6. Vers 27-30: Trons kamp

Här kommer kapitlets starkaste vers och en av bibelns vassaste uppmaningar, där han i vers 27 uppmanar oss att endast leva på ett sätt som är värdigt det glada budskapet om Jesus. Det är hårt och får en att fråga “Lever jag verkligen upp till det?”. Sen kommer han in på en oerhört viktig bit som pratas för lite om. Att vi ska få lida så som Paulus om vi följer Jesus:

Ni har ju fått nåden att inte bara tro på Kristus utan också att lida för hans skull, eftersom ni har samma kamp att kämpa som ni såg att jag hade och nu hör att jag fortfarande har.

Filipperbrevet 1:29-30 (Svenska Folkbibeln 2015)

Bort med idéer om “mys-kristendom” och “billig nåd”, att vara Jesu lärjunge är att nöja sig med hans nåd och kunna glädja sej när vi delar hans lidanden. Att uppoffringar för Gud är gott och inte något att klaga över!

 

7. Nästa veckas inlägg

Hoppas du fick mersmak av detta inlägg! Nästa veckas inlägg kommer handla om kap 2 som handlar om att vi upphöjs när vi ödmjukar oss, att arbeta på sin frälsning och att Timoteus och Epafroditus sänds till Filippi.

One thought on “Brev till syskon: Filipperbrevet kap 1

  1. Pingback: Brev till syskon: Filipperbrevet kap 2 | cykelevangelisten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s