Det glada budskapet – fri genom Kristus

Evangeliet

Jesus betalade priset för vår synd! Hans lidande för våra synder, död på korset och uppståndelse det slutgiltiga offret som behövdes. Också det ända offret som kunde ta hela straffet. Halleluja! Det är verkligen fantastiskt, han köpt oss fria från slaveri under lagen. Det är att få friheten i Kristus.

Men det har ingenting med vår strävan att göra. Ibland känns det som man blandar ihop detta, vilket kan leda till missförstånd och ljumhet. Det upprör människor när man då tar upp att vi är Guds slavar 1 och menar att det inte går ihop, vilket det står i bibeln. Men jag upplever inte att bibeln säger emot sig själv. Om du blir frikänd från ett stort straff av en mänsklig domstol, då bör de lära oss att vi måste ändra på vårat sätt att leva och bättre oss. Inte att vi ska fortsätta att leva som förut. När Jesus talar med kvinnan vi Sykars brunn så säger han åt henne: “Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer!”1.

Om vi läser Gamla Testamentet så ser vi att 10 av Abrahams stammarna har spritts ut i världen. Många övergav hoppet om att det fanns räddning för alla insåg att vi inte kan bli rättfärdiga genom lagen. Men Jesus kom med det glada budskapet om att det går att komma in i Guds rike, om vi går hela vägen med Gud så tar han emot oss. Johannesevangeliet 3:16 är underbart, men vi behöver kanske läsa de följande verserna också. Jag kommer att citera ur King James för den förklarar detta bättre:

For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. For God sent not his Son into the world to condemn the world; but that the world through him might be saved. He that believeth on him is not condemned: but he that believeth not is condemned already, because he hath not believed in the name of the only begotten Son of God. And this is the condemnation, that light is come into the world, and men loved darkness rather than light, because their deeds were evil. For every one that doeth evil hateth the light, neither cometh to the light, lest his deeds should be reproved. But he that doeth truth cometh to the light, that his deeds may be made manifest, that they are wrought in God. 

Johannesevangeliet 3:16-21 (King James Version)

För dej som inte är så bra på engelska:

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv. Det var inte för att döma världen som Gud sände sin Son, utan för att världen skulle (kunna – är ett ord som de skippat i denna översättning, men återfinns i King James) räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds ende Sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom ner till världen, älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras handlingar var onda. Den som gör det som är ont, hatar ljuset. Han håller sig borta från ljuset, så att hans gärningar inte ska avslöjas. Men den som gör det som är sanningsenligt dras till ljuset, för att det ska synas att han gör det som Gud vill.

Johannesevangeliet 3:16-21 (nuBibeln)

Se grundtexten.

Det är evangeliet, det glada budskap! Det finns en port som står öppen, alla kan nå dit  genom överlåtelse och den börjar här och nu. Det som ligger bakom är det som ligger bakom. Men vänta inte! För imorgon kan vara försent, du kan vara helt uppslukad av världen igen. “Myskristendom” är inte en sann bild! Nåden är oändlig, ja, ingen synd är för stor för att förlåtas. Men det är upp till dej att omvändas dagligen. Paulus som är en stor förebild för en lärjunge skriver själv:

Bröder, jag menar inte att jag har det i min hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger bakom mig och sträcker mig mot det som ligger framför mig och löper mot målet för att vinna det pris där uppe som Gud har kallat oss till genom Kristus Jesus. Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där. Men låt oss fortsätta på den väg som fört oss hit. Ta mig till föredöme allesammans, och se på dem som lever efter det exempel vi har gett er. Många — jag har ofta sagt det och säger det nu med tårar — är fiender till Kristi kors, de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska. Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. Han skall förvandla den kropp vi har i vår ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig.

Filipperbrevet 3:13-21 (Bibel 2000)

Paulus var innan omvände sig en stor syndare, så det handlar inte om vad vi gjort. Det handlar om att ta emot den oändliga nåden och sträva efter Jesu fullkomlighet:

Det här är ett trovärdigt budskap som förtjänar fullt erkännande: Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare, och bland dem är jag den störste. 

1 Timotheosbrevet 1:15 (SvenskBibeln)

Vilka har Gud valt ut som dem största? Syndare, stora syndare. Som har fått inse sina fel och ett nytt liv i Jesus. Ett liv som handlar om att älska Gud och andra, med kraft av anden och det pris som Jesus betalade på korset. Det är det största och viktigaste beslutet att ta och även om det kräver att vi överlåter oss helt och omvänder oss dagligen, så har Gud lovat att vi ska få det vi behöver! Han lämnar oss inte i sticket även om det är jobbigt.

Bekymra er därför inte och fråga inte: Vad ska vi äta? eller: Vad ska vi dricka? eller: Vad ska vi klä oss med? Allt detta söker hedningarna efter, men er himmelske Far vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.

Matteusevangeliet 6:31-34 (Folkbibeln 2015)

 

Vad tron betyder för mig och hur jag ser på den?

Det jag säger till er är inget nytt. Visserligen så kan min mänsklighet ha en inverkan på det jag skriver. Ni kan läsa Bibeln själv och bedöma det jag skriver. Min iver för att sprida sanningen är stor, ibland går det för fort och det blir fel. Jag våndas över hur mina misstag kan skada andra. Min önskan är att allt ska bli till det bästa. Alla böner jag får är jag djupt tacksam över, jag behöver dem i mitt arbete! Jag strävar i min dagliga omvändelse att ständigt blicka mot Jesus och överlåta mej så jag kan fyllas av hans fullkomlighet.

Jag längtar så efter att bryta upp och komma möta Jesus! Men samtidigt så vet jag att det finns många som inte har tagit emot budskapet. Det är en stor välsignelse att få dela gemenskapen och glädja och glädjas med trossyskon här! Jag vet också att efter all möda här så kommer uppskatta segerkronan som jag hoppas vinna. I mitt hjärta har jag stor nöd för alla som är vilse, eftersom jag vet hur det är att få komma åter till Jesus efter att gått min egen väg.

Ty att leva, det är för mig Kristus, och att dö, det är för mig en vinning.

Filipperbrevet 1:21 (1917års översättning)

Om du är osäker och kanske rädd, så säg bara: “Gud, låt mig lära känna dig!”, “Låt mig förstå vem du är!” och “Visa vem du är!”.

  1. Se inlägget om att vi är Guds slavar
  2. Johannesevangeliet 8:11 (Folkbibeln 2015)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s