Bön och fasta

Vi tycker det är tråkigt att Sverige “avkristnas”, men förstår vi världen vad det beror på? Frikyrkan tappar medlemmar, på sina håll sitter vi vid kyrkkaffet och nämner att “det vore trevligt med väckelse”. Svenska kyrkan viger homosexuella och har börjat bygga ihop kyrkor med moskéer. Vi beklagar oss över det som syns på ytan, symptomen. Det finns mycket som håller på att gå snett, men inser vi varför det ser ut så här?

Dessa människor är förblindade, dem ser inte vad de gör. Så är det med alla som är övertygade om att dem gör det rätta, men ändå för fel. Vi måste också inse att vi föder inga tankar själva. Tankar kommer från den onde eller Gud, sen får vi överlägga i huvudet vad vi tror är det rätta. I vissa håll har jag hört att det förkunnas att vi bara är redskap, så är det. Men Bibeln när ju oss att vi inte bara är redskap, vi är slavar. Antingen i bojor för synden eller slavar i frihet för Gud. Vi kommer alltid att ägas av någon! Och alltid kommer vi göra någons vilja. Trotts att vi lever nära Jesus måste vi vara på vår vakt för att Satan sår in tankar (menar inte att han ta över oss om vi har anden):

Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda, och att han måste bli dödad och på tredje dagen uppväckt. Då tog Petrus honom åt sidan och började tillrättavisa honom: “Gud bevare dig, Herre! Det där ska aldrig hända dig.” Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: “Gå bort från mig , Satan! Du vill få mig på fall, för dina tankar är inte Guds utan människors.”

Matteusevangeliet 16:21-23 (Folkbibeln 2015)

Vi befinner oss i ett krig, systrar och bröder! Men det är inte mot människor vi slåss. Jag har börjat upptäckt mycket mer av detta här på allra senaste tiden. Det handlar om att människor lever så mycket i världen än i Guds rike. Om vi vill se en förändring måste vi ta oss ner på det kanske “tråkiga” bönemötet, kanske får vi offra tid vi skulle gjort något annat på. Vill vi vända Sverige så kanske vi behöver förstå att hänge oss i bön! Jag inser att jag behöver göra det. Gå på bönemöten, bönekvällar, bönedagar och bönenätter. Det är en allvarlig situation i landet! Kristenhet är försvagad!

Fasta är något som jag inte vet vi ägnar oss så mycket åt i frikyrkan? Vi vill inte prata om uppoffringar för Gud. För “vi är ju frälsta av nåd”, “kristen tro handlar inte om måsten”. Det är på ett sätt sant, men HJÄRTENÖD för människor! Det finns inget vapen som är så starkt mot den onde som är en gråtande bön för en annan människa, där man känner att Jesus lider för att personen eller personerna inte tagit emot honom. Hans kärlek är oändligt, men har har bara kristna som sin kropp på jorden. Men det står en hel del i Bibeln om nasirer, människor som hängav sig åt bön och fasta. Vi kan inte göra något genom egen kraft, därför behöver vi ge tid och plats i våra kroppar för Guds kraft.

Vill vi se en förändring så måste vi ge Gud av vår tid, ta tid från annat. Verkligen fokusera på Gud. Gud vill inte komma i andra hand:

Älska Herren din Gud med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd och med hela din kraft.

Markusevangeliet 12:30 (Svenskbibeln)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s