Brev till syskon: Filipperbrevet kap 2

Ännu ett nyttigt kapitel i Filipperbrevet. Där Paulus pratar om att ödmjuka oss inför Gud och människor, att arbeta på vår frälsning och Timoteus och Epafrodius sändning.

 

Kära bröder och systrar!

Om ni inte har läst förra veckan så kan du följa denna länk. Det glädjer mig att ni vill del av mina tankar och uppmaningar. Jag skriver till er för jag vill dela med mig av de tankar som jag upplever att Gud har lagt på mitt hjärta. Paulus har mycket som vi såg i kapitel 1. I detta kapitel talar han om att vi ska frukta Gud och arbeta på vår frälsning! Med ett intressant tyckte om att han ska sända Timoteus.

  1. Vers 1-11: Genom ödmjukhet till upphöjelse
  2. Vers 12-17: Arbeta på er frälsning
  3. Vers 19-30: Timotheos och Epafroditus skickas till Filippi
  4. Nästa veckas inlägg

 

1.Vers 1-11: Genom ödmjukhet till upphöjelse

Här pratar Paulus igen ur vi ska vara eniga och älska varandra. Inte heller ha för höga tankar om oss själva. Ett problem som jag sett på sina håll och jag själva har kämpat med mycket tidigare och delvis nu. Att inte tro sig veta allt utan, vara ödmjuk inför att det finns mycket vi inte förstår.  Han säger till och med att vara eniga i “själ och sinne”, det är en stark uppmaning.

Let nothing be done through strife or vainglory; but in lowliness of mind let each esteem other better than themselves. Look not every man on his own things, but every man also on the things of others. Let this mind be in you, which was also in Christ Jesus: 

Filipperbrevet 2:3-5 (King James Version)

Var inte själviska och försök inte imponera på varandra. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på vad som är bra för er, utan tänk också på andras behov. Ha samma inställning som Kristus Jesus hade. 

(nuBibeln)

Ödmjuka sig för Gud och människor är så viktigt. Att bli som Jesus i ALLT är vårt mål, här kan vi fråga oss “är Jesus fullhet min största längtan?”. – Detta är något jag uppfattar tydlig på. Ibland får vi för oss att vi inte behöver släppa in Gud i hela livet, men då har vi inte överlåtit oss fullt. Vi behöver inte förändras till hans fullhet på en gång, det är en process. Men det är viktigt att vi inte hindrar Jesus från att påverka alla delar av våra liv. Det är så viktigt att ifrågasätt sitt eget sätt att leva gång på gång.

Bibeln beskriver många sidor av Jesus, bl.a. hans lidande på flera stället. Vers 6-8 är en typiskt sådan. Det beskrivs tydligt att det var på grund av att han levde syndfritt och bar våra lidanden som han blev upphöjd till den högsta, som vi sedan ser i vers 9-11. Vi är människor och vi klarar inte att dra det lasset som han drog, därför behöver vi andens kraft. Men som det står i vers 8 (Folkbibeln 2015): ‘ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.‘ Så är det något som gäller oss också.

 

2. Vers 12-17: Arbeta på er frälsning

Att Paulus skriver det tidigare för att visa på att vi ska se Jesus som en förebild förklarar han här.

Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara så som när jag var hos er utan ännu mer nu när jag är långt borta.

Filipperbrevet 2:12 (Bibel 2000)

En barnet som sköter sig behöver inte vara orolig för ens föräldrar (om det funkar som det ska) blir upprörda eller så. Dem kommer att glädjas över dem, även om de vet att allt inte blir perfekt. Men om barnet missköter sig kommer det att ha något att dölja för sina föräldrar för det vet att dem inte kommer gilla det, får de veta vad barnet gjort kommer de blir arga och besvikna.

Överför bilden: Vi ska självklart inte ta det som att vi ska vara rädd för Gud, om vi inte lever i synd. Men jag är övertygad om att det är farligt att ta Gud för givet. Inte heller bara när folk ser utan sträva efter att vara trogen i allt. Gud känner ditt hjärta mer än du själv.

Vers 13 beskriver något som verkligen är fantastiskt, att Gud verkar genom får vilja och gärningar. Det är så viktigt att komma ihåg att det inte handlar om våra egen mänskliga kraft utan om överlåtelse. Så ska vi även gör detta i uppriktig glädje, fortsätter Paulus. Detta pratar Jesus om att vi ska göra saker för att vi vill, inte för att vi måste. Men älskar och fruktar vi Gud så vill vi bara göra det som ärar honom. Det är så viktigt att vi är ett gott exempel inför den falska och trasiga världen. Paulus beskriver det som Jesus pratar om i Bergspredikan:

Ni är jordens salt. Men om saltet har förlorat sin kraft, hur får man det salt igen? Det duger inte till något annat än att kastas ut och trampas ner av människorna. Ni är det ljus som lyser upp världen. En stad uppe på ett berg kan inte gömmas. När man tänder en lampa ställer man inte ett sädesmått över den. En lampa ställer man i ett lampställ så att den lyser för alla i huset. På samma sätt ska ert ljus lysa för människorna, så att de ser allt gott ni gör och hyllar er Fader i himlen.

Matteusevangeliet 5:13-16 (Svenska Folkbibeln 2015)

Ta till er av detta och lär av det. Så är inte allt jobb som lagts ner för att stötta och styrker oss i tro förgäves. I vers 17 skriver han än en gång om att om han dör i arbetet så är han ändå glad om det bara får dem att växa i tron. En inspiration till oss alla. För han vet att de delar hans glädje.

 

3. Vers 19-30: Timotheos och Epafroditus skickas till Filippi

Detta stycke tycker jag poängterar hur viktigt det är med andliga förebilder här på jorden! Att se på människor som har visat vägen. Vilka människor görs till exempel i bibeln? Jo, människor som har prövats och hållit måttet, i Nya testamentet människor som varit trogna i kampen att sprida evangeliet. Ett stycke som ger mycket tankar, det måste ju varit viktigt för honom för att han lagt tid på att att skriva det.

I vers 21 så skriver han att ‘ För alla tänker på sitt eget, inte på Jesu Kristi sak. ‘ – Filipperbrevet 2:21 (SvenskBibeln). En vers att stanna upp och begrunda! “Alla tänker på sitt eget”, han talar om oss. Låt oss lyfta blicken och se att vår tro inte handlar om hur duktiga vi är inför Gud, inte heller så handlar det i huvudsak om vad vi kan få av Gud. Det handlar om den kärlek och sanning vi får för att ge vidare, genom att sprida Guds rike.

Det står i vers 26 att han längtat efter alla och varit orolig, känner vi så för våra bröder och systrar? I vers 29 påvisar han att dessa människor som har helgat sig och gått igenom mycket skall visas större respekt och vördad.

 

4. Nästa vecka

Då fortsätter jag med kapitel 3 som handlar om rättfärdigheten genom tron, slutmålet och Paulus som föredöme. Mycket nyttigt att suga åt sig där! Hoppas ni vill vara med!

Guds nåd och frid!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s