Firandet av den Heliga mässan i Falun

Idag var jag och i Falun på Mässa igen. En härlig mässa med stark Gudsnärvaro! Med inledningsord från Skriften från 1 eller 2 Samuelsboken (minns ej vilket stycke) och från 1 Korinthierbrevet:

“Allt är tillåtet för mig”, men allt är inte nyttigt. “Allt är tillåtet för mig”, men jag ska inte låta något ta makten över mig. “Maten är till för magen och magen för maten”, men Gud ska göra slut på dem båda. Men kroppen är inte till för omoral utan för Herren, och Herren för kroppen. Gud har uppväckt Herren, och genom sin makt ska han uppväcka även oss. Vet ni inte att era kroppar är delar i Kristi kropp? Ska jag ta delar av Kristi kropp och göra dem till ett med en prostituerads kropp? Verkligen inte! Eller vet ni inte att den som förenar sig med en prostituerad blir en enda kropp med henne? Det heter: De två ska bli ett kött. Men den som är förenad med Herren är en ande med honom. Fly sexuell omoral! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den sexuellt omoraliske syndar mot sin egen kropp. Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud? Ni tillhör inte er själva, ni är köpta till ett högt pris. Ära då Gud med er kropp!

Första Korintierbrevet 6:12-20 (Svenska Folkbibeln 2015)

Detta stycke ger mig många tankar. Vi behöver påminnas om att otukt är en hemsk synd, som det står så syndar vi mot vår egen kropp som är ett tempel. Det är så viktigt att vi hedrar Gud med våra kroppar och aktar oss för att göra något som är synd, speciellt mor våra egna kroppar. Jag tror att det är lätt att hamna i synd för gränserna på detta områden kan upplevas luddiga. “En kyss gör väl inget”, är lätt att tänka. Men är det verkligen Guds vilja att sånt sker innan äktenskapet? Lika så är avslutning så viktig “Ni tillhör inte er själva, ni är köpta till ett högt pris. Ära då Gud med er kropp!”. Gud äger oss, han har betalat priset genom sin sons död på korset. Vi är friköpta, men inte herrelösa. Att ära kroppen kan vara att träna ibland (självklart inte låta det ta all tid), men hålla en god hälsa. Även hur vi behandlar vår kropp på andra sätt. När vi gör saker som inte är bra för våra kropp genom rökning, missbruk, för mycket onyttig mat och annat onyttigt så vanhelgar vi Herrens tempel. Vi har givetvis olika förutsättningar för att hålla god hälsa, men vi behöver göra vårt bästa. Gud har högre förväntningar på dem med större förutsättningar.

Predikning från Johannesevangeliet:

Dagen efter stod Johannes döparen där igen med två av sina lärjungar, och när Jesus kom gående förbi såg Johannes på honom och sa: ”Där är Guds lamm!” De båda lärjungarna hörde detta och började följa Jesus. När Jesus då vände sig om och såg att de följde efter honom, frågade han dem: ”Är det något ni vill?” De svarade: ”Rabbi (det betyder mästare), var bor du?” Då sa Jesus: ”Kom med mig och se.” Och så gick de med honom till den plats där han bodde. Det var runt fyra-tiden på eftermiddagen, och de stannade sedan hos honom den dagen. Den ene av de två som hade hört vad Johannes sa och sedan följt efter Jesus var Andreas, Simon Petrus bror. Denne letade först reda på sin bror Simon och sa till honom: ”Vi har funnit Messias” (Messias betyder Kristus). Och han tog med sig honom till Jesus. Jesus såg då på honom och sa: ”Du är Simon, Johannes son. Men du ska kallas Kefas (det betyder Petrus). ”

Johannesevangeliet 1:35-42 (nuBibeln)

Fader Raphael talade om hur vi alla har det kallet att följa honom och vara en klippa liksom Petrus i församlingen. Också att Gud byggde sin kyrka på bristfulla människor. Inte något perfekt som kom ner från himmelen. Han talade om vikten att vara trogen i lärjungaskapet och att vi ska samarbeta med Gud.

Apostlarna var inte så lärda utan det var enkla personer som Jesus valde ut. Han påpekade att det finns många utbildade människor men tyvärr så tenderar många att ta för lätt på sin tro. När svårigheter kommer så vacklar vi. Vi behöver vara beredda på att bli förföljda för vår tro.

Efter bara några besök så känner jag mej välkomnad in i gemenskapen och är så glad för att jag nu känner att jag hittat en församling där jag känner hemma i! Där läran är trogen Guds ord men förståelsens för människans bristfullhet hög!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s