Krucifix – varför är det viktigt?

En symbol som inte används inom frikyrkovärlden så mycket, men som har ett oerhört värde för hur man ser på sin kristna tro. Den farliga “myskristendomen” får människor att vilja “fokusera på att Jesus är uppstånden” bara. Det är sant att han är uppstånden, men det är på grund av att han gick den väg han gick. Liksom som det beskrivs i bland annat Filipperbrevet 2 (Se söndagsinlägget om det). Ett rent kors är bra men det säger inte samma sak som ett krucifix. Vad han gjorde på korset var så stort! Det är på grund av det vi gjort som han fick gå igenom lidandet.

Detta stycke läser vi vid jul, men kanske vi borde påminna oss oftare om att lidandets väg är den som leder till upphöjelse?

Vem trodde vår predikan? För vem blev Herrens arm uppenbarad? Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät när vi såg honom, inget utseende som vi drogs till. Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande. Han var som en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi inte respekterade honom. Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg. Men all vår skuld lade Herren på honom. Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Som ett lamm som förs bort för att slaktas, som ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun. Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte betänker att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks brott? Han fick sin grav bland de ogudaktiga men var hos en rik vid sin död, för han hade inte gjort något orätt, och inget svek fanns i hans mun. Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer , får han se avkomlingar och leva länge, och Herrens vilja ska ha framgång genom hans hand. Genom den möda hans själ har utstått får han se och bli tillfreds. Genom sin kunskap förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga, och han bär deras skulder. Därför ska jag ge honom de många som hans del, och de starka ska han få som byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och räknades bland förbrytare, han som bar de mångas synd och gick in i överträdarnas ställe.

Jesaja 53:1-12 (Folkbibeln 2015)

Att inte använda krucifixet är som att förminska det största han gjorde för oss. Jag gissar att det kan vara svårt att se om man inte inser sin egen synd och brist i världs-jaget vi har och vilken kamp det är att jobba med varje dag. Det påminner oss att vi inte är ensamma i lidandet och att han är vårt föredöme. När vi får lida och smädas så upphöjs hans namn.

När vi går igenom lidande och så kan vi se på krucifixet och tänka på att vårat lidande är så lite mot vad Jesus fick gå igenom om och att kristen tro handlar om att bära sitt kors och förneka sig själv (Se Markusevangeliet 8:34). När vi får lida bör vi tänka på Jesus och tacka för att vi får dela hans lidande, det är en ära att vi får vara med och göra det.

Mina kära, bli inte förvånade över det eldprov ni måste gå igenom, som om det vore något oförutsett ni drabbas av. Var i stället glada när ni får dela Kristus lidanden, för då får ni jubla av glädje den dag han uppenbarar sig i sin härlighet. Ni är lyckliga om människor hånar er för Kristus namns skull, för härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er.

1 Petrusbrevet 4:12-14 (nuBibeln)

Saliga är de som förföljs på grund av rättfärdighet, himmelriket tillhör dem. Saliga är ni när människor hånar och förföljer er och säger allt lögnaktigt ont om er på grund av mig. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna som fanns före er.

Matteusevangeliet 5:10-12 (SvenskBibeln)

 Upp med krucifix i hemmen och kyrkorna!

Här är en låt som ger oss ett bra förhållningssätt till vår tro:
https://open.spotify.com/track/0bqDD50uJPC4fXXj9rECrz

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s