Brev till syskon: Filipperbrevet 3

Äntligen söndag, Herrens dag och en dag vi förhoppningsvis helgar åt Herren! Söndagen känner jag i alla fall är fridens dag, fokusera på friden och kärleken mer! Förutom mässan/gudstjänsten kanske studera bibeln lite? Lyssna på någon mer predikan? Hälsa på någon ensam person? Eller något annat som blir till välsignelse. Jag är glad att du är med och följer mina söndagsinlägg!

Nu är vi inne på det tredje kapitlet som handlar om att vi blir rättfärdiggjord genom tron, vårt slutmål och att vi ska ta Paulus som föredöme!

  1. Vers 1-11: Rättfärdiggjord genom tron
  2. Vers 12-16: Slutmålet
  3. Vers 17f: Paulus som föredöme

 

1. Vers 1-11: Rättfärdiggjord genom tron

Paulus börjar här med en viktig uppmaning: “Gläd er i Herren”. Det är så viktigt att vi i allt har vår glädje i Herren, i glädje och i lidande! Sedan varnar Paulus om att det fanns en grupp hedningar som påstod att hedningarna behövde omskära sig innan dopet. Allting börjar med dopet. Det är den fantastiska nåden. Vi behöver inte uppnå något för att ta emot Jesus i våra liv, för vandringen börjar med Jesus. Vi kan jämföra detta med att kräva att ofrälsta ska helga sig, det går inte. Vi kan inte ställa några krav. Wetterlund förklarar detta i ett stycke “Kom – Bort”. Först det ljuva kallet, sedan självförnekelsen. Jesus står och tålmodigt kallar oss till ljuset. För att vi då ska få förutsättningarna för vandringen mot målet. Jesus själv säger:

Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra.

Johannesevangeliet 15:5 (Svenska Folkbibeln 2015)

Nå väl, vad är viktigt i livet?

Men allt det som var fördelar för mig betraktar jag nu som värdelöst på grund av Kristus. Jag betraktar i sanning allt som värdelöst med tanke på det som är långt mera värt – kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. På grund av honom blev allt utan värde för mig och jag räknar allt som sopor för att jag ska vinna Kristus.

Vers 7-8 (SvenskBibeln)

Inget annat är värt något än verket för Kristus. Att hitta sig själv i honom är värt allt. Inte för att vi är duktiga eller klarar något av egen förmåga. Nej! Genom tron på Kristus är vi rättfärdiga! Paulus säger att han själv längtar efter att lära känna Kristus, hans kraft från Uppståndelse och dela hans lidande genom att bli lik honom i en död som hans (vers 10)! Att dela Kristi lidanden pratar Paulus om mycket, tyvärr har jag bara hört en enda predikan om det i mitt liv och det var förra söndagen. Här säger Paulus att han se fram emot en död som Jesus. Paulus är ett exempel på att inte ha för höga tankar. Även han säger att han hoppas nå fram till uppståndelsen, men han är inte för säker på sig själv. Vi får se på Jesu liv, att om vi tar oss fram med Jesu kraft till korset så får vi segerkronan.

 

2. Vers 12-16: Slutmålet

Här ser vi igen på att han inte förtröstar på sig själv utan på Jesu löften. Han vet att han inte är framme vid målet, men han strävar dit! “Jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför” (Ur Vers 13 – Folkbibeln). Vi måste som sekunderligen blicka mot målet! Här är Paulus hård och uppmanar oss att i allt söka Jesu fullhet och vara lyhörd för Guds fostran utan att glömma det vi lärt oss!

Paulus påminner oss gång på gång om att växa i Jesus och hela tiden sträva efter att göra rätt i allt. Tyvärr är det så lätt att helga sig på vissa delar av livet och glömma andra. Därför är det så viktigt att vi hittar en god gemenskap som fostrar oss in i Kristuslivet! Vi byggs inte upp i vår tro av att höra om Guds kärlek och nåd bara. De får dock inte glömmas, för Guds nåd och kärlek är så stor. Men utan gudsfruktan och fostran kan vi inte växa i tron! Då är risken att vi drabbas av den hemska ljumheten.

 

3. Vers 17f: Paulus som föredöme

Apostlarna är våra största föredömen. Paulus uppmanar oss att ta honom som föredöme. Efter Jesus är det mitt största föredöme i livet, inte för att jag lever upp till den nivå av andlig mognad. Men därför att jag inser att när vi tar efter hans exempel gör jag Guds vilja. Andliga föredömen i är gott! Det finns många människor vi kan ta som föredömen i vårt kristna liv. Människor som levt väldigt heligt. Det kan vara personer i vår vardag, som vi ser upp till.

Paulus säger till och med att “många lever som fiende till Korset” (vers 18). Jag frågar mej själv, är jag en av dem? Jag hoppas inte det. Frossa inte i det ätbara, sätt inte din ära i det som är skamligt och tänk inte bara på det jordisk! Måttlighet, själsstyrka (att uthålligt söka det goda) och rättfärdighet är dygder i det kristna livet! Kom ihåg att vi är inte medborgare i denna värld, våran själ tillhör inte längre denna värld. Vi ska inte leva då som folk i denna värld. Nej, vi ska leva på det sätt som anstår en medborgare i det himmelska riket! Vi åt Jesus som har makten förvandla vår svaga och bräckliga kropp till något en fullhet som hans. Men det är upp till oss, om vi vill helga oss. Men Jesus har all makten.

Jag vill bara påminna om att alla som Mose gick ut i öknen med kom inte fram till Kanaan. Men min önskan och bön är vi lär av Paulus. Att vi tar till oss hans fostran. Förhoppningsvis så får ni med er något av detta som blir till stöttning på er vandring. Jag vet att dessa ord är sunda för mina själ och jag önskar att dem visar sig i mitt liv.

 

4. Nästa vecka

Nästa vecka fortsätter jag med sista kapitel, hoppas ni är med då!

Guds frid!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s