“Andens ledning”, bilder och uppenbarelser

 

Det är nog inte bara jag inom frikyrkorörelsen som har uppmärksammat att det är många som får budskap från anden? Det är bilder, uppenbarelser och så. Det kan vara bra i vissa fall om vi inte tror att de nödvändigtvis är från Gud, dessutom kan vi lägga för in lägga in våra egna tankar om vrida till det. Tyvärr så har jag hört flera budskap som säger emot varandra. Det är viktigt att pröva alla profetior och budskap, en del kan vara helt från Gud, vissa kan vara blandade med egna tankar och vissa kan vara från annat håll. Den onde gör allt för att så in splittring.

Men med stöd av det som Gud i sin nåd har gett mig vill jag varna er var och en för att ha för höga tankar om er själva. Tillämpa självkritik, i enlighet med hur mycket tro ni har, och tron har ni fått från Gud. Det finns många delar i den kropp vi har, och varje del har sin speciella funktion. På samma sätt utgör vi i Kristus en enda kropp, även om vi är många. Och de olika delarna är till för varandra. 

Romarbrevet 12:3-5 (Svenskbibeln)

Men vårt världsjag tycker om att känna oss verkliga så vi letar ibland på 1-2 bibelverser kan och säger “titta min uppfattning/uppenbarelse var sann”. På så sätt har Den onde genom åren sått in mycket splittring inom kristenheten. Muhammed, Joseph Smith, Ellen White är några exempel på människor fick uppenbarelser av änglar som på olika sätt visade sig strida mot Guds tidigare uppenbarelser. Ändå så följer folk dem, vilket är intressant. För det säger något om människors tendens att fastna för vad enskilda personer. Paulus säger själv att Jesus och Apostlarnas ord står över andra människors enskilda tolkningar och uppenbarelser, om det går emot läran:

Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse. Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.

Galaterbrevet 1:6-10 (Folkbibeln 98)

 

Paulus säger åt oss att hålla oss eniga, gång på gång. Men han säger också att det ska komma in vargar som vill förstöra. Det helgar dig att be Gud förbarma sig över dina syskon och leda dem om du inte håller med dem eller tror att dem är fel ute. Att ödmjuka sig och inte fördöma dem som inte håller med en om ens teologisk uppfattningar i allt.  Vi behöver hålla med varandra om allt, du behöver inte stå till svaras för dina syskons synder. Att vara en familj handlar om att älska varandra trotts att man kan tänka olika. Jag behöver inte ens förstå varför andra gör på ett visst sätt utan fokusera.

Visa varandra uppriktig kärlek. Avsky det onda, och håll fast vid det som är gott. Älska varandra så som syskon bör göra. Gör allt för att visa hur mycket ni uppskattar och respekterar varandra. Var inte slöa utan brinnande i anden när det gäller att tjäna Herren.

Romarbrevet 12:9-11 (nuBibeln)

(Läs gärna hela Romarbrevet 12).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s