Fasta – varför?

Vad är fastan till för? Det är kanske många som frågar det. Även jag har inte riktigt förstått vikten av fastan, därför fastade jag inte förut. Men jag gör det nu. Vad är då poängen? “Mer av dig Gud i mitt liv och mindre av mig.”

» … “Det står skrivet: “Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.””«

Matteusevangeliet 4:4 (Folkbibeln 98)

 

Bibelcitatet kommer ju ur stycket där Jesus själv frestas i 40 dagar. Man kan anta att behövde göra det för att verkligen ge plats åt Faders vilja i hans liv? Kristen tro handlar om själv försakelse, att ge plats för Jesus. Det är upp till oss hur mycket plats vi ger Kristus i våra liv. Fastan handlar om att ännu mer frambära sig själv som levande offer inför Herren. Men det handlar inte bara om att avstå, en vän sa ungefär så har “Om fastan bara är att avstå då är det diet”. Vi behöver också Ge Gud plats i vårt liv.

Vi bör spendera mer tid med Gud och tänka ännu mer på vår näste. Kanske bör vi ge mer? Kanske inser vi att det är saker i livet som tar för mycket tid, plats eller energi? Hur vi fastar är upp till var och än, men när det gäller födan bör vi göra uppoffring i den mån vi klarar. I dagens samhälle så tar tekniken mycket plats. Att skippa en film eller TV program och ta den timmen för Gud är ett bra exempel. Ett annat att låta bli mobiltelefonen, framförallt kanske mobilspel. Läs hellre några verser i din bibel, t.ex. Sparar vi pengar på mat kan vi skänka dem till behövande ända mål. Det är säkert mycket som vi märker behöver minskas eller rensas ut i våra liv.

På askonsdagen stryker prästen ett kors på pannan och säger “Kom ihåg att du är stoft. Stoft ska du åter bli.” Vi får inte ta med oss något dit vi går, det är något att reflektera över under denna tid. Allt som är av Gud är meningslöst i evighetsperspektivet. Det ända som spelar roll det är det som sprider Guds rike och bär frukt för evigheten. Inget annat spelar någon som helst roll.

Vi är kallade till att leva heligt, att leva som Jesus (1 Thessalonikerbrevet 4:3, Johannesevangeliet 12:35-36). Det innebär att vi måste jobba på att ge plats år Kristus, det går liksom inte av sig själv. Sålunda är fastan otroligt viktig. Att göra uppoffringar till förmån för Gud och sin nästa är att vara med på Jesu korsvandring. För det är ju den vägen vi alla måste gå. Jesus själv visade ju vägen till uppståndelse. Så fasta med glädje! Inte av tvång, helgelse är inget hemskt. Det är leder ju oss närmare Gud! Slutledes vill jag skicka med ett sista citat om fasta:

» När ni fastar, se inte så dystra ut som hycklarna. De vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, så att människor inte ser att du fastar, utan endast din Fader som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.«

Matteusevangeliet 6:16-21 (Folkbibeln 98)

Läs mer om fasta:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s