Brev till vänner: Förebilder i livet

I världen så är det mycket som drar i oss. Vi har ett samhälle som vill uppmana till självgodhet. Då är det viktigt med goda andliga förebilder. Dem kan vi hitta i Bibeln, personer som har levt och personer i våran vardag. Det är lite av det jag tänkte resonera kring. Att vi har Jesus som största förebild som kristna tar jag för givet, därför kommer jag inte direkt skriva om honom som person.

» Ta mig till föredöme allesammans, och se på dem som lever efter det exempel vi har gett er.«

Filipperbrevet 3:17 (Bibeln 2000)

  1. Inledning
  2. Nära förebilder
  3. Helgon
    • Lucia
    • Nikolaus
    • Franciskus av Assisi
    • Moder Teresa
    • Helgon-litteratur
  4. Bibliska förebilder

 

1. Inledning

Behöver vi förebilder eller ska vi bara till på Jesus och bara lyssna på vad andra av bibelns författare om honom? Eller har vi något att lära av andra personer?

» Ta mig till föredöme allesammans, och se på dem som lever efter det exempel vi har gett er. Många — jag har ofta sagt det och säger det nu med tårar — är fiender till Kristi kors, de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska. Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. Han skall förvandla den kropp vi har i vår ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig.« Filipperbrevet 3:17-21 (Bibeln 2000)

Vi ska lära oss av dem som levt som exempel, eftersom vi annars lätt följer världen. Det är svårt idag att hitta bra föredömen. Vi bör akta oss för alla som som vill splittra, då menar jag inte bara i församlingen. Utan kristenheten. Men det är svårt utan bra förebilder, något att luta sig mot.

» Så sade Herren: Slå in på vägarna från fordom, fråga efter de gamla stigarna, efter den rätta vägen. Ta den vägen, och ni skall finna vila. …« ‘ Jeremia 6:16 (Bibel 2000)

Ibland så tror vi att vi ska uppfinna hjulet på nytt, man pratar om förnyelse. Det kan vara bra att se problem och behoven idag. Vi ska se tillbaka för att lära av dem som gått före och visat.

» Tänk på svunna tider, framfarna släktens år. Fråga din far, han kan berätta, de gamla, de vet att förklara.« Femte Moseboken 32:7 (Bibel 2000)

» Fråga tidigare släkten, håll fast vid vad fäderna funnit. Själva är vi födda i går och vet ingenting, som en skugga är våra dagar på jorden. Men de kan undervisa dig, de kan tala till dig och förmedla sin insikt.« Job 8:8-10 (Bibel 2000)

Lär av de som gått före, i flera generationer har kunskap förmedlas. Det är inget som man bara ska förkasta lättvindigt. “Själva är vi födda i går”, det är en lite rolig formulering men dock så sann. Vi vet så lite, vishet är att inse hur små vi är.

» Jag önskar att ni alla ända till slutet måtte visa samma iver att få se ert hopp uppfyllt. Förslöas inte, utan sträva efter att likna dem som genom tro och tålamod får sin del av vad Gud har lovat.« Hebreerbrevet 6:11-12 (Bibel 2000)

Åter igen. Vi ska försöka att följa goda exempel på en Kristlikt liv.

» Om ni än skulle ha tusentals uppfostrare i Kristus, har ni ändå inte många fäder. Det var jag som i Kristus Jesus födde er till liv genom evangeliet. Därför ber jag er: bli mina efterföljare. Timoteus, mitt älskade och trofasta barn i Herren, sänder jag nu till er. Han skall påminna er om vad jag undervisar i Kristus Jesus, det jag överallt lär ut i alla församlingar. « Första Korinthierbrevet 4:14-16 (Folkbibeln 98)

Paulus uppmanar oss direkt och med att vara efterföljare till honom. Det står inte i motsättning med att följa Kristus och de andra apostlarna eller andra personer som helghjärtat följer Kristus.

» Och ni blev våra efterföljare, ja, Herrens, när ni mitt under svåra lidanden tog emot ordet med den glädje som den helige Ande ger. Så har ni blivit ett föredöme för alla troende i Makedonien och i Akaja.« Första Tessalonikerbrevet 1:6-7 (Folkbibeln 98)

Församlingen har här fått blivit ett föredöme genom att gå igenom lidande. Så är också vi kallade till. Att vara uthålliga i lidande och i andra avseende i kampen så vi kan vara ett föredöme för våra syskon. Nu ska vi inte tro att det går på en handvändning. Kristus måste först bryta ner oss för att sen bygga upp oss.

» Bröder, ta profeterna som talade i Herrens namn till föredömen i att tåligt uthärda lidanden. Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet. « Jakobs brev 5:10-11 (Folkbibeln 98)

Vi bör hålla dem namnen högt på de som varit föredömliga i tron. Tyvärr så förkastas helgon på sina håll och jag tycker det är tragiskt, för de har mycket att lära oss. praktiska exempel på vad det är att leva evangelium. Istället har man lyft upprorsmakare som ställt på fasaden och hyllat. Sålunda har en splittrad kristenhet, men det är inget vi ska prata om nu.

Jesus Syrak skriver i sin bok där han hyllar dem män som gått före och visat vägen, kap 44-49. Här nämns bl.a. Noa, Abraham, Jakob, Mose, Aron och David. Här är ett citat:

» Nu vill jag lovsjunga ärorika män, våra fäder och vårt ursprung. Stor är den härlighet som Herren har skapat, stort är hans eviga majestät: härskare som styrt kungariken och män som vunnit ryktbarhet genom sin makt, kloka män som kunnat ge råd och profeter som framfört sina budskap, män som lett folket med kloka planer och med sin kunskap i folkets skrifter — visa ord finns i deras lära — män som skapat musik och sånger eller som gjort sina ord kända i skrift, förmögna och inflytelserika män som fört ett fredligt liv i sina hem. Alla dessa vann berömmelse bland sina samtida och ärades i sin livstid. Någras namn har gått till eftervärlden, så att man talar om dem och prisar dem, andra har blivit glömda och är borta, som om de aldrig hade funnits, de är som om de aldrig varit — de själva liksom också deras barn. « Jesus Syraks vishet 44:1-9 (Bibel 2000)

Poängen med en andlig förebild är det ska forma våra liv till bli mer lik Kristus eller kanske det är bättre att säga “hitta vår identitet i honom”. Vi har var och en olika kallelser och olika perspektiv vi ska visa på. Vissa är kallade till att leva ett kontemplativt liv, vissa att undervisa, vissa att jobba socialt, osV. Men många är också kallade att leva ett Kristus-likt ute i världen på vanliga arbetsplatser. Men alla har någon uppgift i församlingen. Det kan vara svårt att se hur man kan i praktiken leva Kristus-likt, men då är det bra med förebilder.

 

2. Nära förebilder

Det finns några människor jag kan se som förebilder, givetvis kan jag inte kalla dem helgon än för dem är inte färdiga med sin kamp. Men dem har nått långt på sin vandring. Många av er har säkert också kristna kärleksfulla människor ni ser upp. I världens mening är dem nog lite “konstiga”, dåraktiga eller liknade.

Ett exempel som jag nog nämnt en gång innan är en man som har träffat på samlingar här i Borlänge. En av dem som inte hörs och syns, men ändå så varm och finns där när man behöver pratar. Han ställer upp och fixar och grejer i den kyrka han tillhör. Han är klok och varm. En sån som inte talar illa om alla.

 

3. Helgon

Vad är ett helgon? Är det en människa som är som Gud? Är det en människa som aldrig har syndat och behövt be om förlåtelse om något? Verkligen inte! Det är människor som på ett heroiskt sätt levt dygderna (tro, hopp, kärlek, klokhet, själsstyrka (uthållighet i prövning), måttlighet och rättfärdighet. Detta handlar om överlåtelse, inte att de presterat av egen kraft.

Några av de kända är framför allt Maria, men också Lucia, Nikolaus och Franciskus av Assisi. I vår tid är det bl.a. Maximilian Kolbe som gav sitt liv i nazisternas koncentrationsläger. Moder Teresa från Calcutta, som fick Nobels fredspris 1979. Vi kan självklart se upp till apostlarna och andra bibliska personer. Helgonen är som personerna i bibeln, de har haft sina prövningar, sina dåliga dagar och så. Men de har litat och följt Gud, därför har kan vi idag se dem som föredömen för vårt kristna liv.

Begreppet “helgon” kan vara förvirrande. Vi är alla kallade till att leva heligt, att blir helgon. Det innebär inte att alla blir kallade helgon officiellt. Men alla som kommer inte i himlen är helgon, eftersom dem har blivit heliga.

 

Lucia

» Den unga kristna jungfrun Lucia led troligen martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon därutöver en Palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen. «
Lucia (helgon) – Wikipedia

 

Nikolaus

Han levde ca år 280-343 e.Kr, det finns inte mycket uppgifter som går att säkra helt historiskt.

» Framför allt blev Nikolaus känd för sin givmildhet, och för att han vinnlade sig om att inte framhålla att han själv var givaren. När hans föräldrar dog skänkte han bort hela sitt arv till de fattiga, och han räddade tre döttrar till en skuldsatt man från att prostitueras genom att i tre nätter i rad kasta in en väska med guld till dem. Den senare berättelsen ligger till grund för dagens Sinterklaas, Santa Claus och jultomten. «

Nikolaus (helgon) – Wikipedia

Det är lite intressant att han är upphovet till jultomten, för annars kan ur ett kristet perspektiv tomten verka irrelevant men traditionen har ett finns ursprung.

 

Franciskus av Assisi

Detta är en person som jag finner starkt inspirerande (även om jag inte känner till så många helgon än). Han var tiggarmunk på 1200talet. Son till en rik affärsman. Fransiskus gick med i armén. Hans far förväntade sig att Fransiskus skulle bli affärsman som honom. Men Fransiskus fick en kallelse att bygga upp kyrkan i staden han bodde. Så trotts att människor skrattade åt honom när han gick runt och tiggde sten till bygget så gjorde han det. Fler anslöt sig. Han hade bara en längtan, att komma närmare Gud. Så han övergav allt för att följa Jesus. Han levde i fattigdom för de sjuka och utsatta utan att lämna mycket spår. Ett mycket självutgivande liv. Den order han grundade finns i olika grenar över stora delar av världen.

 

Moder Teresa

» Anjeze Gonxhe Bojaxhiu, föddes i en albanskt familj i Skopje, nuvarande Makedonien 1910. Hon blev nunna som tonåring. Efter en kort tid i ett kloster på Irland skickas hon, 18 år gammal, till Indien där hon är verksam som lärare och rektor på Loretoskolan i Calcutta.

 Under 1970-talet var Moder Teresa internationellt känd som kristen humanist och förespråkare för de fattiga och hjälplösa. Det var efter att hon under en tågresa som hon fick en uppenbarelse hört en röst säga: “Kom, bär mig in i de fattigas hålor. Jag kan inte gå ensam, de känner mig inte, de vill inte veta av mig. Kom, var mitt ljus.” som hon bestämde sig för att viga sitt liv åt de fattiga och sjuka. «

Moder Teresa – Wikipedia

 

Helgon-litteratur

Det finns många böcker om helgon, som är till för att inspirera oss i vårt kristna liv. Många skönmålar dock helgonen tyvärr, vi får komma ihåg att de också var människor som vi. Men de han klart vara läsvärt, så lär vi oss mer av vad som verkligen är värt något att leva för.

 

4. Bibliska förebilder

Att se personer i bibeln som förebilder för våra liv är viktigt. Ja, Paulus säger att vi ska ta honom som ex. inte bara i citatet i inledningen utan även i 1 Korinthierbrevet 11:1 (Folkbibeln 98): »Följ mitt exempel liksom jag följer Kristi exempel.« och i 4:16. Vi förstår att Jobs bok finns med som ett föredömligt exempel för ståndaktighet i lidande. Vi kan också lära oss av vad Guds tuktan av att se på andra människor, hur Gud jobbar med oss. Om vi ser på helgonen så förstår vi mer vad överlåtelse är och att det vi presterar av egen kraft inte värt något. Vi ska agera i Guds kraft. Läser vi i bibeln så ser vi detta tydligt. Det är inte lata personer som rycker på axlarna och tänker “vad jag gör spelar ingen roll, för vi är ju frälsta av nåd”. Verkligen inte, de visar att vi kan uppnå vår fulla potential, vad Gud har tänkt med oss när vi överlåter oss till Gud.

 

Paulus

Han berättar själv om hur han levde. Det finns mycket att säga om honom, själv fascineras jag hur han är hård och kärleksfull på samma gång.  Jag ska försöka att hålla mig kort.

Han framför saker på ett tydligt och bra sätt. T.ex. » Själv försöker jag alltid rätta mig efter alla och söker inte mitt eget bästa utan de mångas, för att de skall bli räddade.« Första Korinthierbrevet 10:33 (Bibel 2000). Han brydde sig inte om sig själv, hans enda mål var att vinna själar. Det är något att lära sig av. Vi bekymrar oss för så världsliga saker när bara ett spelar roll! Han gläds åt sina svagheter: » Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig.« Andra Korinthierbrevet 12:9 (Bibel 2000).

» Är de Kristi tjänare? Det är jag ännu mer, för att nu tala likt en dåre. Jag har arbetat mer, suttit i fängelse mer, fått hugg och slag i överflöd och ofta svävat i livsfara. Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio gisselslag, så när som på ett, tre gånger har jag blivit piskad med spö, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn låg jag i det djupa vattnet. Jag har ofta varit på resor, utstått faror på floder, faror bland rövare, faror från landsmän, faror från hedningar, faror i städer, i öknar och på hav, faror bland falska bröder, allt under arbete och slit, ofta under vaknätter, under hunger och törst, ofta utan mat, frusen och naken. Förutom allt detta har jag den dagliga uppgiften, omsorgen om alla församlingarna. Vem är svag utan att jag är svag? Vem kommer på fall utan att jag blir upptänd av iver? Om jag måste berömma mig, vill jag berömma mig av min svaghet. Herren Jesu Gud och Fader, som är välsignad i evighet, vet att jag inte ljuger. I Damaskus lät kung Aretas ståthållare bevaka staden för att gripa mig. Och från en öppning firades jag ner i en korg utefter muren och undkom honom.« Andra Korinthierbrevet 11:23-33 (Folkbibeln 98)

“Woow? Är det den man som vi ska ha som föredöme?”, tänker vi kanske när vi läser detta. Svaret är: Ja, det är det. Om man vill vara Kristi lärjunge?

Job

Har jag skrivit om i mitt inlägg “Brev till syskon: Vi är kallade som Guds slavar“.

 

5. Vi bör vara föredömliga

» Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde. « Johannes första brev 2:6 (Folkbibeln 98)

Jag vet att det kan vad vara jobbigt att vi har skyldigheter, men detta är ett direkt citat. Vi bör vara föredömen för Kristus. Det som Matteus kommer in på i evangeliet som han skrev, 5:13. Att vi ska vara jordens salt och ljus.

» Vi vill inte på något sätt väcka anstöt, för att vår tjänst inte skall smutskastas. Nej, under alla förhållanden vill vi visa att vi är Guds tjänare, med stor uthållighet, under lidanden, nöd och ångest, under hugg och slag, under fångenskap och upplopp, under arbete, nattvak och svält, i renhet och insikt, i tålamod och godhet, i den helige Ande, med uppriktig kärlek, med sanningens ord och Guds kraft, med rättfärdighetens vapen i både höger och vänster hand, under ära och vanära, med dåligt rykte och gott rykte. Man kallar oss villolärare, men vi talar sanning. Vi är misskända men ändå erkända, vi är döende men lever, vi är tuktade men inte till döds, vi är bedrövade men alltid glada, vi är fattiga men gör många rika, vi är utblottade på allt men äger allt.« Andra Korinthierbrevet 6:3-10 (Folkbibeln 98)

Ja att visa och inte bara prata är en utmaning för oss alla. Det är lätt att snacka, det behöver vi nog alla erkänna att det är. Men att handla i tron är en utmaning. Märk väl, här står inget om hur duktiga vi varit på att anmärka varandra utan att tjäna Kristus. Det är vad som spelar roll.

Vi måste tänka på att människor ser på hur vi lever, i allt. Om vi slänger skräp längs vägarna, skattefuskar, snattar (kanske matkassar eller så), lever i otukt, ovs. Folk ser det och tänker “Jasså, är det så kristna gör”. Vad ska bröder och systrar tänka som ser upp till oss? Ska vi inte vara som en storebroder/syster och föregå med gott exempel. Det är ett ansvar som är lagda på våra axlar.

 

6. Nästa vecka

Nästa vecka tänkte jag utgå från det dubbla kärleksbudet, vad det innebär att älska Herren av all sin kraft och sin nästa som sig själv. Det nämns ofta med vi behöver nog prata om det mer. Jag hoppas ni är med.
Kristi Frid!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s