“Frambär er själva som levande offer”

> Därför uppmanar jag er nu, syskon, vid Guds barmhärtighet, att ge era kroppar som ett levande och heligt offer till Gud, till hans behag. Det ska vara er andliga gudstjänst.<
Romarbrevet 12:1 (nuBibeln)

En del påstår att offrens tid är förbi i och med Jesus. Men vad sa han? “Barmhärtighet vill jag se, inte offer”. Hur hänger det ihop med alla offer i gamla testamentet som Gud själv sa åt dem att utföra? Hur hänger det det Paulus skriver i Romarbrevet? För de bibliska texterna säger väl inte wmot sig själv? Nej, det gör dem inte. Att visa barmhärtighet är ett del i att vara ett välbehagligt offer. Gud vill fortfarande att vi ger det bästa av oss. Så när vi i eukaristin (nattvarden) går fram så täni på att det är dej själv du frambär. I flera kristna traditioner faller människor på knä vid eukaristin, för man vet att vi är alla ovärdiga av Guds nåd. Det är också så att är konungens måltid. Att sitta ner och äta med en konung är en ynnest, icke förunnat alla. Men han vill göra det med alla sina trogna. Vi ska pröva oss själva så vi gör det på ett värdigt sätt (1 Korinthierbrevet 11:28). Vi vet från Bergdpredikaren att den som har något oförlåtet på sig när han/hon går fram till altaret för att offra drar på sig en dom. Därför måste vi se till att vi bett om förlåtelse för allt innan vi går fram. Allt det vi gör under veckan påverkar oss när vi går fram till och tar emot brödet och vinet.

Att säga att Gud inte vill se offer är inte helt sant och att säga att det inte handlar något om gärningar är fel. Men det är inte genom våra prestationer vi blir rena, det är genom Jesu blod (med förlåtande kraft). Det handlar om om att leva överlåten och i Guds vilja. Som kristna förväntas vi göra vårt yttersta för att leva heligt. Vi får också se eukaristin som en fest tillsammans med Gud! Vi får glädjas tillsammans med honom i den när vi firar mässan (gudstjänsten). Gud vill varje gång samlas dela måltiden med oss.

Detta bör vi tänka på ännu mer under fastan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s