Internationella kvinnodagen

Idag är det den internationella kvinnodagen. Så jag tänkte skriva lite kort om olika kvinnliga förebilder för oss i de kristna livet. Kvinnor som varit med och spritt Guds rike. Som också fått vara betydelsefulla lemmar i Kristi Kropp. Själv har jag skrivit om ett några, så har jag bett kristna i min bekantskapskrets skriva några rader om någon som är viktig för dem.

  1. Jungfru Maria
  2. Moder Teresa
  3. Josefina Bakhita
  4. Birgitta Birgersdotter
  5. Dorothy Day
  6. Elisabeth Hesselblad
  7. Lucia
  8. Lilla Teresa
  9. Bön

 

1. Jungfru Maria

Låt åt skänka en tanke till den salige Jesu moder1 som alltid stöttade Jesus. Som led med och ömmade för honom. Hon följde Jesus helga vägen till korset och var med Johannes de enda som var med Jesus när han hängde på korset av Jesu närmaste. Hon tog emot Jesu kropp när han var dag med öppna armar. Vi kan ha en som förebild i att vara medlidande och medkännande för Kristi lidanden.

»Maria sa: ”Jag vill hylla Herren av hela min själ! Min ande jublar över Gud, han som räddar mig!”«

Lukasevangeliet 1:46-47 (nuBibeln)

  1. Ur Marias lovsång “… Från den här stunden ska alla generationer prisa mig lycklig.Lukasevangeliet 1:48 (nuBibeln)

 

2. Moder Teresa (1910-1997)

1472978508_20100804-123203-8_max

Låt oss även tänka på de andra kvinnor som genom heliga liv varit förebilder för oss så som Moder Theresa hur vi mer kan leva våra liv självutgivande för de svaga och fattiga.

» Moder Teresas hela liv och arbete speglade glädjen att älska Gud och nästan, särskilt de mest nödställda, de fattigaste av de fattigaste. Hennes svar på Jesu vädjan “Kom, var mitt ljus” gjorde henne till en symbol för medlidande i världen och ett levande vittne om Guds kärlek. Hennes liv visade världen varje människas storhet och värdighet, värdet av små ting gjorda med stor kärlek, och det ovärderliga värdet av en intim förening med Gud.« Ur Novena till den salige Teresa av Calcutta

»Förtröstan på Gud förmår göra allt. Det är vår ringhet som Gud behöver, inte vår fullhet.« /Moder Teresa

 

3. Josefina Bakhita (ca. 1869 – 1947)

» Hon föddes i Darfur, hon blev som barn kidnappad och såld som slav. Hon blev misshandlad, våldtagen och såld flera gånger. När hon kom till Italien blev hon fri och hon döptes och blev nunna. Trots sina fruktansvärda upplevelser (hon drömde mardrömmar om det hela sitt liv) spred hon kärlek till alla hon mötte och hon var mycket älskad av alla i den italienska stad hon bodde i. De kallade henne ‘vår svarta moder’. Hon brukade i tacksamhet kyssa dopfunten där hon döpts och säga: ”Här blev jag ett Guds barn”. Heliga Josefina visar med sitt liv att man kan överleva de mest fruktansvärda händelser en människa kan vara med om och bli ett helgon.« /Teija (Ett trossyskon och vän till mig skrev detta)

»”Herren har älskat mig så mycket: vi måste älska alla… vi måste vara medlidsamma.“« /Josephine Bakhita

 

4. Birgitta Birgersdotter (Heliga Brigitta, 1303-1373)

Denna kvinna levde hela sitt liv för Gud, hon kritiserade världsliga och andliga ledare som svek sina ideal och förde ett omoraliskt liv och sög ut de fattiga. Hon varnade dem för vilka straff som väntade dem i helvetet. Hon levde ett fromt och gudfruktigt liv.

» En sann ödmjukhet är att utan hänsyn till människors tycken, beröm, klander eller motstånd vandra Jesu väg … och inte längta efter överflöd utan vara som en av det enkla folket« /Birgitta Birgersdotter

» Visa mig, Herre, din väg, och gör mig villig att vandra den. Amen.« Bön av Birgitta

 

5. Dorothy Day (1897-1980)

Denna kvinna startade “Catholic Worker-rörelsen” på 1930-talet som var en pacifistisk rörelse som gav ett direkt stöd till fattiga, hemlösa och andra utsatta grupper genom ickevåldsmetoder. Hennes liv var till stor del en politisk kamp för de svaga i samhället. Hon var starkt inspirerad av Franciskus av Assisi.

» Jag älskar verkligen Gud bara så mycket som jag älskar den person jag älskar minst.« /Dorothy Day

 

6. Elisabeth Hesselblad (1870-1957)

Elisabeth var född i byn Fåglavik i Hudene socken, Västergötland, men emigrerade till USA. Hon arbetare under sitt liv för ekumenik mellan olika kyrkor och samfund genom organisationen Unitas (enhet), hennes inflytande blev betydande. 1911 startade hon en egen gren av Birgittaorden. Under Andra världskriget gömdes bl.a. judar i  “Den heliga Birgittas hus” hus i Rom något som lett till att Elisabeth Hesselblad postumt tilldelats den judiska utmärkelsen “rättfärdig bland folken”. Hon bidrag med mycket hjälpverksamhet i slutet på andra världskriget.

» Vi måste närma oss en stor kärlek till Gud och våran nästa; en kärlek, en kärleksfull kärlek, en kärlek som brinner bort ofullkomligheter, en kärlek som försiktigt bär en otålighetsakt eller ett bittert ord, en kärlek som låter ett oavsiktligt handlande eller försummelse passera utan kommentar, en kärlek som låter sig lätt till en välgörenhet.« /Elisabeth Hesselblad

 

7. Lucia (ca 283-304)

Namnet betyder “ljusbärerskan”, hon var jungfru och blev martyr. Hon dog av kejsar Diocletianus.

» Redan som liten skall hon ha avlagt kyskhetslöfte; dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota. Lucia övertalade därför modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt “Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!” Modern blev frisk, och lovade Lucia att inte gifta bort henne till någon man. Men friaren kände sig kränkt och angav henne för ståthållaren till kejsar Diocletianus, som förföljde de kristna.

Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, frös spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon ett svärd genom halsen på henne men inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.« Wikipedia: Lucia

 

8. Lilla Therese (1873-1897)

» Lilla Therese dog när hon var 24 år…hon hade varit karmelitnunna i knappt 10 år. Hennes liv var mycket enkelt. Hon stod egentligen inte ut från mängden när hon levde men är en av Kyrkans största helgon, även kyrkolärare. Känd för den “lilla vägen” alltså att man inte behövde uträtta stora ting för att komma till himmelen…det viktiga är att man gör allt av Kärlek.« /Sandra (Ett trossyskon och vän skrev detta)

» Kärlek visar sig i gärningar, så hur ska jag visa min kärlek? Stora gärningar är förbjudna för mig. Det enda sättet jag kan visa min kärlek är genom att sprida blommor och dessa blommor är varje litet offer, varje blick och ord, och att göra de minsta sakerna för kärleken.« /Lilla Therese

» Ibland när jag läser andliga traktater, där perfektionen visar sig med tusen hinder och en hel legion av illusioner runtomkring den, blir mitt stackars lilla sinne uttröttat. Så stänger jag den lärda boken, som lämnat mitt huvud splittrat och mitt hjärta uttorkat, och tar tag i den Heliga Skriften. Då verkar allting ljust, ett enda ord öppnar upp oändliga horisonter för min själ och perfektionen verkar enkel. Jag ser att det räckar att inse sin intighet och ge sig själv helt, som ett barn, i den gode Gudens armar. Jag gläder mig åt att vara liten och lämnar de fina böckerna som jag inte kan förstå åt stora själar och förstånd, eftersom ‘endast barn, och de som är som dem, blir insläppta till den himmelska måltiden.« /Lilla Therese

 

Bön

Tack Herre för vad ju gjort genom dessa kvinnor och vilken kärlek och välsignelse som fått förmedlas genom den. Tack för att du vill använda oss människor till att vara del i att göra ditt verk. Låt alltid ditt verk som är förmedlat genom demvara välsignat.

Jag vill också direkt tacka alla er kvinnliga helgon (både som blivit helgon förklarade och ni som kämpat utan att blivit uppmärksammade) som jag nämnt och inte nämn som levt sina liv för själarnas väl och frälsning. Ni som i strävat att göra vår Konung och Frälsares verk och namn känt i världen. Be för oss till vår Herre Jesus Kristus att vi inspireras av era exempel så vi allt mer kan lika honom.

I Fadern och Sonen och Den Helige Andens namn. Amen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s