Livet med Gud

Ibland kan man titta på dem som har ett starkt andligt liv, t.ex. munkar och nunnor och tänka “dem har nog det bra och ett lätt liv”. Ack! Vilken villfarelse att tro det! Ju närmare Gud man kommer så blir det verkligen inte lättare. Friden med Gud har dock växt och jag vet att varje dag kommer jag närmare frälsningen, det är den enda skatt i livet som är värt något. Men också prövningar och lidanden kan bli större. Liksom Moder Teresa uttryckte när hpn blev gammal att andra såg en varmare människa ju längre hon levde, men hon upptäckte ett stor mörker, hennes egen synd.

Det är en helgelseprocess som är nödvändlig i det kristna livet men ack så smärtsam och tung. Samtidigt så ser man en mening i allt. Man upptäcker att ens eget lidande är bot för mina och andras synder. Så i allt kan man tacka Gud och känna en frid i lidandet.

Man upptäcker också vad som är viktigt i livet och vad som bär rensas ut. Vi måste inse att ingenting är värt något utan Gud. Exakt vad som är okej för dej kan jag inte säga. Men allt som inte är till uppbyggelse för det andliga livet är inte värt att ha i sitt liv. Allt vi gör bara gör oss själv som inte är uppbyggligt för vårt andliga jag kan vi kasta ur våra liv. Låt oss göra fastan till en sån tid. Lev i allt för Gud.

En gång var ni mörker, men i Herren har ni nu blivit ljus. Lev som ljusets barn — ljuset bär frukt överallt där det finns godhet, rättfärdighet och sanning — och tänk på vad Herren vill ha.
Efesierbrevet 5:8‭-‬10 (Bibel 2000)

Samtidigt så ångrar man inte att man överlåtit sig dit man är. Att leva på något annat sätt finns inte som alternativ. Än fast man stannar upp och begrundar sin situation ibland.

Jesus sade till de tolv: »Inte vill väl ni också gå er väg?« Simon Petrus svarade: »Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.«
Johannesevangeliet 6:67‭-‬69 (Bibel 2000)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s