Jesu sista måltid & Getsemane

 

Jesu liv slutar aldrig fascinera mig, det är en passionsberättelse med mycket lidande. Varför är lidandet viktigt? För att när vi får större insikt om Jesu lidande så förstår vi också hans enorma kärlek. Idag är det Skärtorsdagen och är en mycket viktigt dag för oss kristna. Hans sista måltid och början på det djupaste av alla lidanden någon människa gått igenom på denna jord. Det finns lite olika delar av det som hände denna dagen, jag vill fokusera på i instiftandet av Eukaristin. För det är verkligen något fantastiskt.

Jesu sista måltid – instiftandet av Eukaristin

»Så kom det osyrade brödets dag, dagen då påskalammet slaktas. Jesus skickade i väg Petrus och Johannes för att ordna så att de kunde fira påskmåltiden tillsammans. “Var vill du att vi ska göra det?” undrade de. “Håll utkik när ni kommer in i staden”, sa han. “Ni kommer att möta en man som hämtar vatten. Följ med honom hem och fråga herrn i huset var det stora rummet är där jag kan fira påskmåltiden med mina lärjungar. med mina lärjungar. Han kommer att visa er en stor sal på andra våning, sopad och fin. Ordna för firandet där.”

De gav sig av. Allt gick precis som han hade sagt, och de gjorde i ordning för påskfirandet. När det var dags slog han sig ner får med apostlarna runt sig. “Ni anar inte hur jag har sett fram emot att få fira den här påskmåltiden med er innan mitt lidande börjar. Det är den sista påsken jag firar innan vi firar att den har gått i uppfyllelse i Guds rike.”

Han tog bägaren, välsignade den och sa: “Ta den och dela den med er. Själv kommer jag inte att dricka vin igen förrän Guds rike har kommit.”

Han tog brödet, välsignade det, bröt det i bitar, delade ut bitarna och sa: “Det är min kropp som jag bryter för er. Ät detta till minne av mig.” Likadant gjorde han med bägaren efter måltiden och sa: “Denna bägare är det nya förbundet som har skrivits med mitt blod, blodet som jag spiller för er skull.”«

ur Lukasevangeliet 22 (The Message)

Eukaristin är det sakrament som tar oss närmast Jesus. När brödet och vinet är välsignat  blir Kristi offer närvarande, Jesus kommer till altaret och han blir närvarande på ett alldeles särskilt sätt. Tror på att Kristus är närvarande blir vi förenade med honom och vi helgas. Genom Eukaristin förenas vi som en enda kropp när den firas världen över. Liksom mässan firas den inte bar för oss själva utan för alla troende kristna. Eukaristin är så heligt! Att ta eukaristin är att ära Jesus, att tacka honom för att han offrade sig, att intimt förenas med Jesus, att få förvandlas av Jesus och att smaka av himmelriket.

 

Getsemane

Christ-2-lg.jpg

»“Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min.”En ängel från himlen visade sig för honom och gav honom kraft.
I sin ångest bad han allt ivrigare, och svetten droppade som blod ner på marken.
«
Ur Lukasevangeliet 22:39-46 (Bibel 2000)

Efter ett liv av mycket smälek och lidande av orsakats av lidande så brinner Jesu kärlek för oss så starkt. Han har sagt att han längtat efter måltiden med lärjungarna. Jag kan tänka att även dem gick Jesus på nerverna ibland, men trotts det så säger han bara att han har längtat efter dem. Vad känner Jesus i denna stund? Vi kan meditera över det och försöka få lite mer insikt. Jag tänker att han älskade människorna så mycket att han ville vinna deras kärlek utan att skulle behöva göra så. Kände Jesus sig övergiven av de han älskade? Han var föraktad och övergiven av alla, läser vi i Jesaja 53. Vi förstår att evangelierna är en passionsberättelse om kärlek som går över allt förstånd. Det står att Jesus svettades blod. Jesus har inte tidigare bett om att Fadern ska skona honom från något men denna gång ber han ju faktiskt »Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig. Men låt din vilja ske, inte min.« Till och med Kristus får ber Gud om att få möjlighet att gå en annan väg om Fadern vill. Jesus visar vad kärlek är i nöd och lust. Han ger allt för oss, han är villig att de allt!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s