Jungfru Marias bebådelse – Herrens bebådelse

Idag firas dagen då Jungfru Maria fick bud av ängeln att hon skulle bli havande med vår Herre Jesus Kristus!

»I den sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galileen. Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes namn var Maria. I den sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galileen. Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes namn var Maria. Ängeln kom in till henne och sade: “Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig.” Då sade ängeln till henne: “Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Hon blev förskräckt över hans ord och undrade vad denna hälsning skulle betyda. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut.” Maria sade till ängeln: “Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man.” Men ängeln svarade henne: “Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son. Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden. Maria sade: “Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.« Och ängeln lämnade henne. Ty ingenting är omöjligt för Gud.”« Lukasevangeliet 1:26-38 (Bibel 2000)

Detta är en viktig händelse! Maria säger ja till till Guds kallelse om att ta emot Messias, världens frälsare och återlösare. Gud i sin oändliga ödmjukhet inkarneras som människa för att undervisa oss och sedan dag. Ett stort mirakel! Hur kan vi förstå djupet av denna ödmjukhet? Guds oändlig kärlek. Djupare än vad vi kan föreställa oss, oändligt stor. Ändå väljer han en ringa kvinna och gör sig själv till den ringaste av dem alla. Han kommer in i världen hjälplös och utblottad. Allt för att vinna vår kärlek. Det är en dag att meditera över Guds ödmjukhet och kärlek till oss. Hur stor längtan han har efter gemenskap med oss. Låt oss också känna tacksamhet till Maria som sa ja, vad hade hänt om hon aldrig sagt ja?

Fader, din kärlek är djupare än det djupaste havet. Större en himla rymderna. Ändå gav du din sån till oss ringa människor. Hur kan vi någonsin förstå djupet av din kärlek. Även om vi skulle kunna räkna sandkornen i Sahara, så är din kärleks djup så oändligt mycket större än vad vi kan förstå. Men låt oss förstå lite mer. Låt oss för känna mer kärlek, lär oss att uppskatta den och aldrig ta den för givet. Hoppet kom in i världen, du gav en möjlighet till evigt liv. Genom Kristus, Konungars Konung och Herrarnas Herre, Fridsfursten, Vår överstepräst, Den ödmjukaste av alla, Evig Fader, Livet själv, Det rena offerlammet. Tack Maria för att du sa ja till kallelsen!

I faderns, Sonens och Den Helige Andes namn. Amen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s